Cia艂o – Umys艂 – Dusza

Jestem CUDem – Jeste艣 DUDem

Dom bez chemii Jestem tym, co jem

Kawa – ciekawostki

Wpis dla kawoszy i nie tylko 馃檪 . Nawet je艣li nie pijemy kawy, to na pewno  w艣r贸d najbli偶szych nam os贸b znajd膮 si臋 mi艂o艣nicy tego trunku, zatem warto wiedzie膰 w jaki spos贸b mo偶emy taki nap贸j przygotowa膰, aby by艂 zdrowy i smaczny. Pami臋tajmy o tym, aby stawia膰 zawsze na produkty jak najmniej przetworzone, dlatego radzi艂abym zrezygnowa膰 z kawy rozpuszczalnej, kt贸ra zosta艂a ju偶 przetworzona, a przez to utraci艂a wi臋kszo艣膰 swoich prozdrowotnych w艂a艣ciwo艣ci, natomiast na pewno zyska艂a jakie艣 zb臋dne substancje chemiczne, kt贸re s膮 u偶ywane podczas jej produkcji. Najzwyklejsza kawa parzona jest du偶o lepszym wyborem, a je艣li odpowiednio j膮 przygotujemy stanie si臋 niezwyk艂a 馃檪 .

Jak膮 kaw臋 wybra膰?

Niestety ziarna kawy bardzo cz臋sto s膮 mocno zanieczyszczone r贸偶nymi toksynami. Jest to tak popularny produkt, 偶e jego masowa produkcja rzadko kiedy odbywa si臋 bez u偶ycia jaki艣 toksycznych 鈥瀢spomagaczy鈥. Zwr贸膰my uwag臋 na to, 偶e kiedy spo偶ywamy jaki艣 produkt codziennie, to jego jako艣膰  ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, poniewa偶 traktujemy nim sw贸j organizm ka偶dego dnia, nawet kilka razy dziennie. Wybierajmy zatem ziarna kawy z ekologicznych plantacji, najlepiej lekko palone, poniewa偶 im mocniej palone, tym mniej w艂a艣ciwo艣ci antyoksydacyjnych. Mocno palona kawa ma te偶 bardzo intensywny, kwa艣ny smak. Oczywi艣cie smak kawy b臋dzie te偶 zale偶a艂 od gatunku kawy, czy te偶 kraju z kt贸rego pochodzi.

Kawa w ca艂ych ziarnach ma du偶o wi臋cej aromatu, ni偶 mielona. 艢wie偶o zmielona kawa przed samym zaparzeniem nie ma sobie r贸wnych, natomiast w mielonej te偶 nigdy do ko艅ca nie wiemy ile jest kawy w kawie…

Unika艂abym  cz臋stego picia kawy z automat贸w w miejscach publicznych, poniewa偶 nie wiemy jak cz臋sto s膮 one czyszczone. Niestety taki automat to siedlisko niebezpiecznych ple艣ni i grzyb贸w. Kiedy u偶ywamy ekspresu do kawy w domu, mamy kontrol臋 nad tym jak cz臋sto go czy艣cimy.

To w jaki spos贸b parzymy kaw臋 zale偶y od naszych upodoba艅 oraz sprz臋tu jaki posiadamy 馃檪 Najpro艣ciej i najszybciej jest zala膰 zmielon膮 kaw臋 wrz膮tkiem i odczeka膰 chwil臋, a偶 fusy opadn膮 na dno fili偶anki. Je偶eli fusy nam przeszkadzaj膮, b膮d藕 smak kawy jest dla nas zbyt intensywny, mo偶emy zaparzy膰 kaw臋 u偶ywaj膮c papierowego filtra, ekspresu, czy te偶 kafeterki/ kawiarki.

Nie tylko kofeina

G艂贸wnym sk艂adnikiem, dla kt贸rego wszyscy pijemy kaw臋, jest kofeina. Na temat szkodliwo艣ci i bezpiecze艅stwa codziennego picia kawy jest wiele sprzecznych zda艅 i bada艅. Ka偶dy z nas r贸偶nie reaguje na dawk臋 kofeiny, kt贸r膮 dostarcza nam fili偶anka kawy wypijana codziennie, poniewa偶 nasze organizmy s膮 r贸偶ne, borykamy si臋 z r贸偶nymi problemami zdrowotnymi, kt贸re mog膮 by膰 spowodowane deficytem przer贸偶nych sk艂adnik贸w od偶ywczych, itd., itd鈥

Jedno jest pewne, 偶e je艣li nie przesadzamy z ilo艣ci膮 kawy (maks 3 fili偶anki dziennie), a nasz organizm jest w stanie bez niej funkcjonowa膰 to nie powinna nam zaszkodzi膰, a wr臋cz mo偶e pom贸c. Kawa opr贸cz w艂a艣ciwo艣ci pobudzaj膮cych znana jest r贸wnie偶 ze swoich w艂a艣ciwo艣ci antyoksydacyjnych oraz przeciwnowotworowych, pod warunkiem, 偶e pijemy j膮 codziennie. Pami臋tam doskonale temat pracy doktoranckiej wyk艂adowcy na kursie z dietetyki, kt贸ry skupia艂 si臋 na oddzia艂ywaniu kawy na kom贸rki rakowe. Wyk艂adowca by艂 w贸wczas w trakcie bada艅, ale ju偶 wtedy m贸wi艂, 偶e wynik zapowiada si臋 obiecuj膮co 馃檪 .

Opr贸cz kofeiny i antyoksydant贸w w kawie znajdziemy takie minera艂y jak mied藕, cynk, wap艅, magnez, kt贸re niestety nie wch艂aniaj膮 si臋 zbyt dobrze. Wr臋cz przeciwnie, kawa znana jest z tego, 偶e wyp艂ukuje magnez, co jest prawd膮. Warto jednak suplementowa膰 magnez stale, nawet kiedy nie pijemy kawy, poniewa偶 brakuje tego jak偶e wa偶nego minera艂u w glebie, a tym samym jest go du偶o mniej, ni偶 powinno by膰, w warzywach i owocach… Takie czasy.

Jak skutecznie i przyjemnie uzupe艂ni膰 niedobory magnezu w organizmie? Dowiesz si臋 tutaj (klik).

Napar z kawy ma r贸wnie偶 w艂a艣ciwo艣ci moczop臋dne, szczeg贸lnie kiedy pijemy j膮 tylko od czasu do czasu. Kiedy picie kawy to nasz codzienny rytua艂, w贸wczas nasz organizm du偶o lepiej j膮 przyjmuje, a nasza gospodarka wodna 艂atwiej si臋 reguluje.

Bardzo wa偶na uwaga dla kawoszy jest taka, 偶e nie powinni艣my nigdy pi膰 kawy na pusty 偶o艂膮dek! Kawa pobudza wydzielanie sok贸w trawiennych, co jest niebezpieczne dla 艣luz贸wki 偶o艂膮dka, kiedy wypijemy j膮 na czczo, poniewa偶 pusty 偶o艂膮dek jest nara偶ony na dzia艂anie swoich w艂asnych sok贸w trawiennych. Za to fili偶anka kawy po solidnym posi艂ku mo偶e nam pom贸c w trawieniu.

Kto nie powinien pi膰 kawy?

Kawa nie powinna by膰 traktowana jako nap贸j bezwzgl臋dnie potrzebny nam do funkcjonowania w ci膮gu dnia. Je艣li rano nie jeste艣my w stanie zacz膮膰 trze藕wo my艣le膰 i dzia艂a膰 bez fili偶anki kawy, to jest to pierwszy znak, aby j膮 ca艂kiem odstawi膰 i zadba膰 o siebie, a nie o kolejn膮 dawk臋 kofeiny. Spadki energii w ci膮gu dnia, kt贸re staramy si臋 zniwelowa膰 w艂a艣nie piciem kawy, mog膮 nam wiele podpowiedzie膰 o stanie naszego zdrowia. Cz臋sto takie nag艂e 鈥瀘dci臋cie pr膮du鈥 pojawia si臋 po spo偶yciu produkt贸w m膮cznych z glutenem (klik) lub po sporej ilo艣ci cukru rafinowanego (klik), kt贸ry chowa si臋 na p贸艂kach sklepowych w przer贸偶nej postaci, o czym pisa艂am ju偶 wcze艣niej (tutaj). W艂a艣ciwe od偶ywianie, odpowiednia ilo艣膰 snu i relaks to podstawowe pozytywne nawyki, kt贸re pomog膮 nam w utrzymaniu sta艂ego i optymalnego poziomu energii w ci膮gu dnia.

Jak urozmaici膰 kaw臋?

Kawa z mlekiem z kartonu lub, co gorsza, 艣mietank膮 w proszku, to bardzo z艂y pomys艂. Krowie kupne mleko  jest pozbawione jakichkolwiek warto艣ci od偶ywczych i enzym贸w naturalnie wyst臋puj膮cych w mleku, przez co jest bezwarto艣ciowym dodatkiem smakowym, kt贸ry mo偶e spowodowa膰 reakcj臋 alergiczn膮 i problemy trawienne (postaram si臋 napisa膰 o mleku i jego przetworach co艣 wi臋cej w kolejnych wpisach). 艢mietanka w proszku to mieszanka mleka w proszku z ogromn膮 ilo艣ci膮 alergizuj膮cej laktozy, ale te偶 prozapalnych t艂uszcz贸w trans, kt贸rych nasz organizm nie potrafi trawi膰 i w艂a艣ciwie spo偶ytkowa膰, poniewa偶 taki zwi膮zek nie wyst臋puje naturalnie w przyrodzie. Utwardzane t艂uszcze trans to sztuczny wytw贸r cz艂owieka u艂atwiaj膮cy produkcj臋 wielu artyku艂贸w 鈥瀞po偶ywczych鈥, zatem takie produkty jak margaryna, nie powinny mie膰 miejsca w naszej codziennej diecie.

Mleko kokosowe te偶 mo偶emy spieni膰 :)
Mleko kokosowe te偶 mo偶emy spieni膰 馃檪

Je艣li czarna kawa jest dla nas za ci臋偶ka w smaku, mo偶emy zabieli膰 j膮 dobrej jako艣ci mlekiem kokosowym (w sk艂adzie tylko ekstrakt z kokosa i woda) lub innym mlekiem orzechowym. W mojej kawie prawie zawsze znajduje si臋 suszony imbir, ale s膮 te偶 inne mo偶liwo艣ci:

  • Kawa kuloodporna Bulletproof coffee czyli kawa z olejem kokosowym extra virgin. Taki nap贸j daje mega power przed wysi艂kiem fizycznym, poniewa偶 kofeina z dodatkiem kwas贸w t艂uszczowych o 艣rednich 艂a艅cuchach to mieszanka, kt贸ra szybko i na d艂ugo stawia na nogi. Do fili偶anki kawy dodajemy 1 艂y偶eczk臋 oleju kokosowego i mieszamy spieniaczem do mleka. Lekko kokosowy smak kawy wspaniale si臋 komponuje z odrobin膮 surowego kakao w proszku 馃檪 .

  • Kawa parzona na zimno Cold Brew to dla mnie nowo艣膰. Szczeg贸lnie teraz kiedy zrobi艂o si臋 upalnie, to fajne rozwi膮zanie na sch艂odzenie i doenergetyzowanie naszego cia艂a. Kawa Cold Brew r贸偶ni si臋 tym od zwyk艂ej kawy mro偶onej, 偶e parzymy j膮 na zimno. Grubo zmielone ziarna kawy zalewamy wod膮 o temperaturze pokojowej i odstawiamy na 12 godzin. Dobrze jest j膮 kilka razy zamiesza膰 w tym czasie. Nast臋pnie kaw臋 przelewamy przez filtr lub gaz臋, dodajemy l贸d i przyk艂adowo mleko kokosowe. Zamiast lodu wystarczy j膮 przed podaniem sch艂odzi膰 w lod贸wce.

  • Mocno przeciwzapalna kawa – kawa z suszonym imbirem, cynamonem cejlo艅skim, kurkum膮, mlekiem kokosowym i miodem (oczywi艣cie mi贸d dodajemy gdy kawa przestygnie). Taka mieszanka przeciwzapalnych przypraw z antyoksydacyjnym dzia艂aniem kawy to zbawienna rzecz szczeg贸lnie podczas przezi臋bienia, kiedy nie mo偶emy pozwoli膰 sobie na le偶enie w 艂贸偶ku. Tutaj poznasz inne sposoby Zdrowej Brz贸zki na przezi臋bienie (klik).

Co z tymi fusami?

A偶 偶al je wyrzuca膰, a poniewa偶 w domach kawoszy troch臋 si臋 ich produkuje, mo偶emy znale藕膰 dla nich kilka zastosowa艅:

  •  peeling 鈥 do fus贸w z dna fili偶anki dodajemy dowolnego naturalnego oleju (kokosowy, z czarnuszki, z rokitnika, oliwa z oliwek) i peeling gotowy 馃檪 . Polecam go jednak robi膰 rano lub w ci膮gu dnia, poniewa偶 wieczorem kofeina, kt贸ra wch艂onie si臋 przez sk贸r臋 mo偶e nam zaburzy膰 sen.
  •  naw贸z do kwiat贸w i warzyw鈥 fusy z kawy wzmocni膮 nasze domowe ro艣linki, ale i w ogr贸dku warzywnym te偶 mo偶emy je zastosowa膰. Dodatkowo zapach kawy b臋dzie odstrasza艂 szkodniki.
  •  od艣wie偶acz powietrza 鈥 je艣li w jakiej艣 szafce zago艣ci艂 nam nieprzyjemny zapach, wystarczy umie艣ci膰 w niej wysuszone fusy z kawy w otwartym pojemniku. Ich intensywny zapach przejmie ca艂膮 szafk臋 馃檪

 

A ca艂e ziarna kawy mog膮 nam pos艂u偶y膰 do dekoracji 艣wiec.

 

 

 

Kuknij co dobrego jeszcze na Zdrowej Brz贸zce 馃槈

ZOSTAW ODPOWIED殴

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kamila Bachula - szcz臋艣liwa m臋偶atka, z wykszta艂cenia jest nauczycielem j臋zyka angielskiego, ale z zami艂owania tworzy bloga Zdrowa Brz贸zka, kt贸ry powsta艂 z potrzeby serca. W 2009 roku wesz艂a do niestety rosn膮cego w liczb臋 grona CUdak贸w za spraw膮 zdiagnozowanego schorzenia Colitis Ulcerosa (WZJG). 艢wiadomie szukaj膮c przyczyny tej choroby autoimmunologicznej odkrywa 艣wiat zdrowego 偶ywienia i zr贸wnowa偶onego stylu 偶ycia, czego rezultatem jest blog Zdrowa Brz贸zka. Kamila kocha jog臋 i podr贸偶e motocyklowe, uwielbia gotowa膰 dla siebie i bliskich, ale tak偶e lubi wiedzie膰 co je.