Jestem tym, co jem

Hummus pomidorowy i cebulowy

Hummus pomidorowy i cebulowy

Hummus czyli pasta z ciecierzycy jest u mnie stałym wyposażeniem lodówki od kilku miesięcy, ponieważ jest to cenne i bardzo smaczne źródło białka. Przygotowuję ją w większej ilości i zamykam w małym słoiczkach. W lodówce wytrzyma ponad tydzień. Dzięki temu mam ją zawsze pod ręką i używam jej jako dodatek do wielu dań.

Od nieco ponad roku moje ciało zadecydowało, że nie chce więcej jeść mięsa. Mięso po prostu przestało mi smakować i zaczęło śmierdzieć. Nawet ciąża tego nie zmieniła, a wręcz powiedziałabym, że jeszcze zaostrzyła niechęć do białka pochodzenia zwierzęcego. Z produktów zwierzęcych w mojej diecie pozostały jedynie jajka i masło. Dlatego tak bardzo polubiłam się z hummusem, który jest bogatym źródłem białka.

Ciecierzyca jest dość twardym strączkiem. Trzeba ją moczyć przed gotowaniem nawet cały dzień. Aby ją nieco zmiękczyć znalazłam dwa patenty z zastosowaniem sody. Albo moczy się ciecierzycę w wodzie z łyżeczką sody, albo tą sodę dodaje się już do samego gotowania. Rzeczywiście dzięki tym zabiegom ciecierzyca szybciej mięknie i staje się łatwiejsza do przerobienia na pastę o gładkiej i przyjemnej teksturze.

Aby zapoznać się z hummusem warto przygotować jego klasyczną wersję ze sporą ilością pasty sezamowej tahini (na 1 szklankę suchej ciecierzycy idzie 1 szklanka tahini), sokiem z cytryny, czosnkiem, przyprawami i oliwą.

Hummus z suszonymi pomidorami:

Składniki:

– 1 szklanka suchej ciecierzycy

– 2 łyżeczki sody oraz 1 łyżeczka kminku lub kuminu do gotowania ciecierzycy

– 1 słoik suszonych pomidorów

– 3 łyżki pasty sezamowej tahini

– 1 łyżka musztardy dijon bez cukru

– 1 łyżeczka miodu

– 1 łyżka octu jabłkowego

– ½ szklanki oliwy z oliwek

– 1 łyżeczka kurkumy

– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Cieciorkę zalewamy zimną wodą i moczymy przez dobę wymieniając wodę do 12 godzin. Następnie zalewamy przepłukaną cieciorkę świeżą wodą, dodajemy kumin i sodę i gotujemy ją do miękkości. Ziarenka cieciorki mają się lekko rozgniatać pod palcami. Po ugotowaniu odcedzamy cieciorkę i pozostawiamy do lekkiego przestudzenia.

W tym czasie blendujemy suszone pomidory z tahini, oliwą, musztardą, miodem, octem jabłkowym i kurkumą.

Kiedy cieciorka przestygnie, blendujemy ją na gładką pastę dodając nieco soli i pieprzu. Możemy sobie ułatwić blendowanie dodając nieco zimnej, ale przegotowanej wcześniej wody.

Następnie łączymy pastę pomidorową z cieciorką i mieszamy aż równo się połączą. Na koniec doprawiamy jeszcze ewentualnie dodatkową ilością soli i pieprzu. Jeżeli pasta wyjdzie nam mało wyrazista w smaku zawsze możemy dodać więcej octu, musztardy i miodu.

Hummus z podsmażaną cebulką:

Składniki:

– 1 szklanka ciecierzycy

– 2 łyżeczki sody oraz 1 łyżeczka kminku lub kuminu do gotowania ciecierzycy

– 1 łyżka musztardy dijon bez cukru

– 1 spora łyżka miodu

– 1 łyżka octu jabłkowego

– 1 spora cebula

– 3 ząbki czosnku

– 1 łyżka oleju kokosowego

– 1 kopiata łyżka kurkumy

– 2 – 3 łyżki płatków drożdżowych (klik)

– ½ szklanki oliwy z oliwek

– sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Cieciorkę zalewamy zimną wodą i moczymy przez dobę wymieniając wodę do 12 godzin. Następnie zalewamy przepłukaną cieciorkę świeżą wodą, dodajemy kumin i sodę i gotujemy ją do miękkości. Ziarenka cieciorki mają się lekko rozgniatać pod palcami. Po ugotowaniu odcedzamy cieciorkę i pozostawiamy do lekkiego przestudzenia.

W tym czasie kroimy cebulkę i czosnek na drobną kostkę i podsmażamy na oleju kokosowym do miękkości uważając, aby jej za mocno nie zarumienić.

Kiedy cieciorka przestygnie, blendujemy ją z oliwą, musztardą, miodem, octem jabłkowym, płatkami drożdżowymi i kurkumą na gładką pastę dodając nieco soli i pieprzu. Możemy sobie ułatwić blendowanie dodając nieco zimnej, ale przegotowanej wcześniej wody.

Następnie łączymy podsmażaną cebulkę z cieciorką i mieszamy aż równo się połączą. Na koniec doprawiamy jeszcze ewentualnie dodatkową ilością soli i pieprzu. Jeżeli pasta wyjdzie nam mało wyrazista w smaku zawsze możemy dodać więcej octu, musztardy i miodu.

Kuknij co dobrego jeszcze na Zdrowej Brzózce 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kamila Bachula - szczęśliwa mężatka, z wykształcenia jest nauczycielem języka angielskiego, ale z zamiłowania tworzy bloga Zdrowa Brzózka, który powstał z potrzeby serca. W 2009 roku weszła do niestety rosnącego w liczbę grona CUdaków za sprawą zdiagnozowanego schorzenia Colitis Ulcerosa (WZJG). Świadomie szukając przyczyny tej choroby autoimmunologicznej odkrywa świat zdrowego żywienia i zrównoważonego stylu życia, czego rezultatem jest blog Zdrowa Brzózka. Kamila kocha jogę i podróże motocyklowe, uwielbia gotować dla siebie i bliskich, ale także lubi wiedzieć co je.