Jestem tym, co jem

Chia – prosty, pożywny deser

Nasiona Chia, czyli owoce szałwii hiszpańskiej, podbijają rynek zdrowej żywności. Każdy kto chce być fit stosuje te nasionka w swojej codziennej diecie. Z uwagi na dużą zawartość błonnika i właściwości absorbujących wodę są doceniane przez osoby zrzucające nadprogramowe kilogramy, ponieważ pęczniejące nasionka skutecznie wypełniają żołądek niwelując odczucie głodu na dłuższy czas. Chia figuruje zatem na listach tak zwanych „super foods”. Mówi się, że są cudownym lekarstwem na wszystko, ale czy bezpiecznym dla wszystkich?

Szałwia Hiszpańska pochodzi z rejonów Ameryki Południowej, gdzie była podstawowym elementem diety. Strony internetowe poświęcone tym nasionkom podkreślają ich bogate wartości odżywcze z innymi produktami. Porcja 15 gram nasion chia zawiera 8 razy więcej kwasów omega 3 niż dziki łosoś, 15 razy więcej magnezu niż brokuły, 6 razy więcej wapnia niż mleko, 3 razy więcej żelaza niż szpinak, 4 razy więcej selenu niż len i 2 razy więcej błonnika niż otręby. Dodatkowo jest to tzw. pseudozboże bezglutenowe, dlatego ich spożywanie będzie bezpieczne dla osób nietolerujących glutenu, ale przy schorzeniach autoimmunologicznych trzeba na nie uważać. Szczególnie wtedy gdy śluzówka jelita jest podrażniona, ponieważ spora zawartość błonnika będzie drażnić jelita powodując wzdęcia.

Jeśli chcesz razem ze Zdrową Brzózką świadomie zadbać o swoje zdrowie, wpisz się do newslettera 🙂

Sami musimy to ocenić, obserwując własny organizm, jak będziemy reagować na codzienne spożywanie nasion chia.

Ich właściwości żelujące są wykorzystywane przede wszystkim do przygotowania zdrowych deserów. Gdy zalejemy nasiona mlekiem kokosowym, powstaje nam przepyszny pudding, a dodając do niego dosłownie kilka dodatków tworzymy różne wersje smakowe. Jest to też bardzo praktyczna opcja na drugie śniadanie do pracy.

Przepis na prosty i pożywny deser z nasion chia:

Składniki na jedną porcję:

  • 3 łyżeczki nasion chia
  • 50 ml mleka kokosowego
  • 100 ml przegotowanej, dobrze ciepłej wody
  • 1 płaska łyżeczka kakao w proszku bez dodatków
  • 1 dojrzały banan
  • miód, jeśli wolimy bardziej słodką wersję

Przygotowanie:
Zagotowaną wodę łączymy z mlekiem kokosowym i kakao. Nasiona chia wsypujemy do pucharka, zalewamy ciepłym płynem kokosowo-kakaowym i mieszamy. Pozostawiamy pucharek na godzinkę, żeby nasionka spęczniały i nadały strukturę puddingową naszemu deserowi.
Na wierzchu układamy pokrojonego banana.
To jest chyba najprostszy deser z możliwych, a przy okazji sycący i zdrowy 🙂

Smacznego i na zdrowie 🙂

Źródła:

http://nasionachia.pl/

Kuknij co dobrego jeszcze na Zdrowej Brzózce 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kamila Bachula - szczęśliwa mężatka, z wykształcenia jest nauczycielem języka angielskiego, ale z zamiłowania tworzy bloga Zdrowa Brzózka, który powstał z potrzeby serca. W 2009 roku weszła do niestety rosnącego w liczbę grona CUdaków za sprawą zdiagnozowanego schorzenia Colitis Ulcerosa (WZJG). Świadomie szukając przyczyny tej choroby autoimmunologicznej odkrywa świat zdrowego żywienia i zrównoważonego stylu życia, czego rezultatem jest blog Zdrowa Brzózka. Kamila kocha jogę i podróże motocyklowe, uwielbia gotować dla siebie i bliskich, ale także lubi wiedzieć co je.